Izdelki

Prijava na e-novice

Pripravljamo strokovno podprte članke o zdravju in nasvete za vsakodnevno pomoč.






    Stres: znaki in kako ga obvladovati

    8. maja, 2021Kategorija: Stres in tesnoba

    Stres je odziv organizma na nevarnost, ki predstavljajo grožnjo ali zahteva od posameznika prilagoditev. Zaradi stresnih dražljajev (stresorji), ki so lahko dogodki, osebe ali predmeti, se pri posamezniku pojavi vzorec čustvenih, vedenjskih, fizičnih in kognitivnih simptomov, ki porušijo ravnovesje posameznika.

    Stres znaki in kako ga obvladati

    Kaj je stres? Vsi se kdaj pa kdaj spopadamo s stresom. Najpogostejši vzroki stresa so:

    • bolezen v družini,
    • smrt bližnjega,
    • izguba dela,
    • ločitev,
    • težave v partnerskem odnosu,
    • finančne težave,
    • preobremenjenost zaradi šolskih obveznosti.
    • preobremenjenost zaradi delovnih obveznosti,

    Kdaj je stres pozitiven?

    Kratkorajni stres na človeka deluje spodbudno. Na primer pri pripravi na tekmo, izpit, poroko, razgovor za službo nam stres pomaga, da smo osredotočeni, energični, motivirani za delo. Kadar smo v nevarnosti nam da dodatno moč, da se branimo ali poženemo v beg. Pomaga nam, da smo kos izzivom.

    Dolgotrajen in/ali intenziven stres je škodljiv

    Težave se pojavijo, ko je stresnih situacij preveč, so premočne ali predolgo trajajo.

    Ko gre stres čez določeno mejo, preneha biti koristen in povzroči škodo našem zdravju, razpoloženju, produktivnosti, odnosom in kakovosti življenja. Pomembno je, da se zavedamo, kateri so tisti opozorilni znaki in simptomi, ko nam stres škoduje.

    Čustveni in kognitivni simptomi stresa

    • depresija in nezadovoljstvo
    • razdražljivost in jeza
    • pomanjkanje motivacije, apatičnost
    • tesnoba
    • občutek osamljenosti in krivde
    • slaba samopodoba
    • preobremenjenost, občutek izgube nadzora.
    • težave pri koncentraciji
    • negativnost, pretirana zaskrbljenost

    Fizični simptomi stresa

    • glavoboli
    • nespečnost
    • izguba spolnega nagona
    • utrujenost, izčrpanost
    • pospešeno bitje srca
    • bolečina v prsih
    • mišična napetost in krči
    • prebavne težave

    Vedenjski simptomi stresa

    • izogibanje družbi, umik v samoto
    • pretirana kritičnost, agresivnost
    • problemi v komunikaciji
    • pomanjkanje volje, nezmožnost dokončanja del
    • prenajedanje, povečano uživanje alkohola, cigaret
    • zanemarjenost, zmanjšana skrb za zdravje.

    Človeško telo je narejeno tako, da se zna odzvati na kratek in močan stres. Danes pa je stres postal stalen in včasih ne opazimo več, kako vpliva na nas.

    Kako lahko obvladamo stres?

    • Prepoznajte vzroke

    Prepoznajte, kaj vam povzroča stres – doma ali v službi – in poiščite načine, kako se izogniti tem situacijam.

    • Družite se

    Ustvarite mrežo tesnih prijateljev in sodelavcev, na katere se lahko oprete, ko so pritiski preveliki. Pogovor z ljudmi, ki so nam blizu in jih imamo radi, sproži hormone, ki lajšajo stres. Pomagajo tudi hobiji, ki vas sprostijo in prostovoljstvo. Prostovoljstvo daje zadovoljstvo in občutek koristnosti.

    • Osvobodite se perfekcionizma

    Vzemite moč perfekcionizmu in bodite spontani. Nepopolnost ima svoje prednosti. Neuspehi so lahko vir novih spoznanj. Običajno se ljudje raje družimo s tistimi, ki priznajo tudi svoje pomanjkljivosti in nepopolnosti, in tudi otroci razvijejo bolj zdravo podobo drugih in sebe, če opazujejo starše, ki priznajo in sprejmejo, da so zmotljivi.

    • Privoščite si počitek

    Zmanjšajte vnos kofeina in nočni čas pred ekranom. Po dobrem spancu se boste počutili manj obremenjeni, bolj produktivni in čustveno uravnoteženi.

    • Vzemite si čas zase in za fizično aktivnost

    Privoščite si nekaj časa zase in se razgibajte. Že 15 do 20-minutni sprehod vam lahko razbije dan in pomaga otresti se stresa. Pomaga tudi meditacija in druge sprostitvene tehnike, ki umirijo um.

     


    Avtor objave:

    Dr. Mateja Štempelj, direktorica in ustanoviteljica podjetja