Izdelek

Prijava na e-novice

Pripravljamo strokovno podprte članke o zdravju in nasvete za vsakodnevno pomoč.






    Vročinski oblivi – kako dolgo trajajo in kako jih zmanjšamo

    13. aprila, 2021Kategorija: Menopavza

    Vročinski oblivi so najpogostejši znak menopavze. Po podatkih britanskega menopavznega združenja 79 % žensk doživi vročinske oblive v menopavzi.

    Vročinski oblivi

    Kaj so vročinski oblivi?

    Vročinski oblivi so značilni spremljevalci menopavze – nekateri jih imenujejo tudi navali vročine ali valunge. Vročinske oblive občutimo kot vročino v zgornji polovici telesa (glava, vrat, prsni koš). Pogosto jih spremlja nočno potenje in čezmerno potenje čez dan.

    Zakaj nastanejo vročinski oblivi?

    Vročinski oblivi so povezani z znižanjem vrednosti estrogena, do katerega pride v perimenopavzi in v menopavzi. Med vročinskim oblivom se žile razširijo, poveča se pretok in temperatura krvi. Posledično se poviša temperatura kože in koža pogosto pordi.

    Dodatek estrogena zato učinkovito odpravlja težave z vročinskimi oblivi.

    Kdaj se pojavijo in koliko časa trajajo vročinski oblivi?

    • Pojavijo se enkrat ali večkrat na dan in trajajo 1 do 5 minut.
    • Začnejo se lahko dve leti pred zadnjo menstruacijo, najpogostejši so prvo leto po zadnji menstruaciji.
    • Pri okoli 50 % žensk trajajo še 4 leta po zadnji menstruaciji.
    • Okoli 12 % žensk jih občuti še 11–12 let po zadnji menstruaciji.
    • 7,4 leta v povprečju se s težavo vročinskih oblivov sooča večina žensk.
    • Vročinski oblivi imajo velik vpliv na kakovost življenja ženske podnevi, ponoči pa povzročijo motnje spanja. Zaradi vročinskih oblivov je moten spanec in zjutraj se zbujamo manj spočiti.
    • Nočni vročinski oblivi so najpogostejši prve štiri ure spanja in povzročijo, da se ponoči večkrat zbujamo.

    Kako lahko zmanjšamo vročinske oblive?

    Število vročinskih oblivov lahko zmanjšamo tako, da se izogibamo:

    • uživanju alkohola,
    • uživanju kofeina,
    • začinjeni hrani,
    • stresu,
    • vročim prostorom.

    Prekomerna telesna teža in kajenje prav tako povečata tveganje za vročinske oblive.

    Kaj pripomore k zmanjšanju težav z vročinskimi oblivi?

    • Več plasti oblačil.
    • Dihalne vaje.
    • Hormonska nadomestna terapija.
    • Uživanje hrane bogate s fitoestrogeni: čičerika, leča, fižol, hmelj, črna detelja, soja.
    • Prehranska dopolnila s fitoestrogeni (hmelj, soja, črna detelja).
    • Pitje veliko vode.
    • Redna telesna vadba.

    Viri:

    Davis SR, et.al. Menopause. Nat Rev Dis Primers. 2015 Apr 23;1

    Monteleone P et. al. Symptoms of menopause – global prevalence, physiology and implications. Nat Rev Endocrinol. 2018 Apr;14(4):199-215.

    Freedman RR. Menopausal hot flashes: mechanisms, endocrinology, treatment. J Steroid Biochem M


    Avtor objave:

    Dr. Mateja Štempelj, direktorica in ustanoviteljica podjetja